Святоотцівське богослів’я

ОКІО Святоотцівське богослів’я

Обсяг: 7 кредитів ЄКТС Семестр: І- IV, Рік: 2021-2022 Дні, Час, Місце: згідно розкладу

Інформація про викладача

Ім’я    Священик    Ростислав    Воробій,    к.    н.    з    богосл.

Контакти

e-mail: тел.: rostyslav.vorobii@gmail.com

Робоче місце

Кафедра Богослів’я (вул.Трьохсвятительська,8)

Години

За попередньою домовленістю

консультацій

 

Опис курсу

Цей курс покликаний сформувати в аспірантів сучасний науковий світогляд та систему спеціальних знань у сфері віровчительних істин Христової Церкви, а також виявити причини та умови їх дефінітивного формування, набути професійних умінь та навичок в науково-дослідницькій роботі з християнським писемним спадком з урахуванням його релігійно-філософських, лінгвістичних, культурологічних, геополітичних та інших особливостей.

У результаті вивчення навчальної дисципліни аспіранти будуть:

-    аналізувати з філософських позицій основні аспекти і проблематику досягнення у галузі богослов’я та розуміти значення мультикультурного, міжрелігійного та міжконфесійного контексту в науковій діяльності філософії науки;

-    комплексно розуміти бачення розвитку святоотцівської писемності в контексті історико-геополітичних умов її створення, розвитку богословської думки у різних епохах життя християнства;

-    знати ґенезу та фундаментальні догматичні відмінності у богослов’ї різних конфесій в контексті віроповчальних засад і доктринальних положень православного богослов’я та провідні тенденції сучасної християнської богословської думки;

-    знати характерні ознаки системи християнського православного богослов’я, специфіку й закономірності розвитку сучасного світового та вітчизняного богословського дискурсу та вміти представляти Православну Церкву у міжрелігійному, міжхристиянському, міжправославному, світському і медійному середовищі.

Мета навчання

Після успішного закінчення курсу аспіранти будуть здатні:

-    дотримуватися етичних норм та професійної етики при проведенні наукових досліджень, презентації їх результатів, а також дотримуватися загальнолюдських цінностей та ставитися із повагою до національних та культурних традицій;

-    до пошуку, обробки і критичного аналізу інформації з різних джерел у процесі досягнення наукових цілей та формувати на їхньому тлі власну дослідницьку позицію;

-    до цілісного світосприйняття, вміння об’єднувати і знаходити компроміси між різними точками зору та принципами розуміння буття, людини, її свідомості і основ людської культури, аналізувати

специфіку, історію та сучасне тлумачення актуальних питань системного та святоотцівського богослов’я;

-    характеризувати основні богословські процеси й події та їх взаємозв’язок, інтерпретувати сучасні дискусійні теми співіснування різних конфесій в умовах глобалізації та міжкультурного діалогу;

-    здійснювати наукове опрацювання і дослідження творів святооцівської спадщини та іншої церковної писемності, розробляти на цій основі концептуальні засади конкретних наукових досліджень та сформувати навички практичного поєднання засвоєних основ християнського віровчення з текстом Священного Писання.

Форми і методи навчання Курс буде викладений у формі лекцій (60 год.) та практичних занять (30 год.), організації самостійної роботи аспірантів в бібліотеках та комп’ютерних мережах (90 год.). Викладач використовуватиме проблемні та інтерактивні методи навчання, консультації, метод проблемного викладання з використанням елементів пояснювально-ілюстративного та частково-пошукового (евристичного) методів; метод навчальної дискусії; метод кейс-стаді; методи моделювання, дослідницький та інші методи.

Організація навчання

Обсяг

Тема

Частини (семестри)

70

Ранньоцерковна писемність, апологети, період зрілої патристики

Частина І (І-ІІ семестр)

70

«Золотий вік» святоотцівської писемності та розвитку богословської думки

70

Святоотцівська писемність IX-XV стт.

Частина ІІ (ІІІ-М семестр)

Оцінка

Підсумкова оцінка курсу буде обчислюватися з використанням таких складових: Частина І

Бали

Результат навчання, що оцінюється

20

Виконання завдань, усна доповідь, постановка проблемних питань, відповіді (виступи) на аудиторних заняттях, експрес-опитування

20

Доповіді-презентації на теми:

«Устрій церковної ієрархії в посланнях свщмч. Ігнатія Богоносця. Права й обов’язки» «Мучеництво Полікарпа» як перший агіографічний твір

10

Заняття-конференція «Ранньохристиянські пам’ятки святоотцівської писемності»

10

Дискусія «Гностицизм і Церква»

40

Екзамен

100

Разом

Частина ІІ Бали

Результат навчання, що оцінюється

20

Виконання завдань, усна доповідь, постановка проблемних питань, відповіді (виступи) на аудиторних заняттях, експрес-опитування

10

Проєкт-презентація «Представники золотої доби святоотцівської писемності»

20

Доповідь за темами:

«Аналіз богословських поглядів Аполінарія Лаодикійського» «V Вселенський Собор і Оріген»

10

Індивідуально-дослідне завдання «Богословський діалог між кафоличною Православною Церквою та орієнтальними церквами»

40

Екзамен

100

Разом

Політика курсу

Відвідування та / або участь є важливим компонентом вашого курсу. Проте, якщо Ви бажаєте навчатися дистанційно - можна узгодити графік навчання на основі навчальної платформи Google-клас, Google-meet, Zoom, тощо.

Дедлайн. Крайньою межею здачі завдань є три дні до заліку/іспиту. Після цієї дати завдання не приймаються.

Переоцінка завдань можлива протягом тижня після отримання оцінки на основі заяви на ім'я завідувача кафедри у письмовій формі. Після отримання заяви, завідувач кафедри протягом тижня створить комісію з переоцінки, яка після проведення аналізу роботи аспіранта повідомить його про своє рішення.

Перескладання роботи аспіранта можливе протягом тижня після отримання оцінки на основі заяви у письмовій формі.

Академічна доброчесність та плагіат. Якщо ви 1) використовуєте чужі фрази, абзаци чи ідеї своїми словами іншої людини і 2) не вкажете посилання, то ви зробили плагіат певної людини. Є два способи переконатися, що ви не плагіюєте: 1) презентувати власні ідеї та 2) коли ви представляєте чужі ідеї чи фрази, надаючи посилання. Плагіат - серйозна проблема в сучасного світу, тому я активно перевірятиму вашу роботу, щоб переконатися, що ви не запозичували текст та чужі ідеї. Якщо буде виявлено, що ви зробили плагіат у завданні, воно не буде зараховане, а це буде повідомлятися декану та куратору. При виконанні спільних завдань потрібно зазначати внесок кожного учасника.

Мобільні пристрої на заняттях використовуються тільки з дозволу викладача. Використання під час занять мобільних пристроїв з позанавчальною метою карається попередженням чи видаленням аспіранта з аудиторії.

Поведінка в аудиторії. Перед початком та після завершення аудиторних занять читаються, відповідно, молитви «Царю Небесний...» та «Достойно є...» (чи передбачені уставом тропарі та задостойники 12-тих свят).

Інформаційні ресурси

Основні джерела

1.    Афанасий Великий, свт. Избранные творения. - М., 2006.

2.    Ириней Лионский, свт. Против ересей. Доказательство апостольской проповеди. - СПб.: «Издательство Олега Абышко», 2008.

3.    Иларион (Алфеев), иером. Восточные отцы и учители Церкви IV века: в 3 т. - М.: «Издательство МФТИ», 1999. - Т. 2.

4.    Иларион (Алфеев), иером. Восточные отцы и учители Церкви V века: в 2 т. - М.: «Издательство МФТИ», 2000. - Т. 2.

5.    Иоанн Дамаскин, прп. Точное изложение православной веры. - М., 2004.

6.    Иустин Философ и мученик, св.    Творения // Библиотека    отцов и учителей церкви. -    М., 1995. - Т. 1.

7.    Киприан Карфагенский, свщмч.    Творения // Библиотека    отцевъ и учителей Церкви    Западныхъ: В 2    т.

- К.: Изд. КДА. 1891, - Книга 2.

8.    Максим Исповедник, прп. Главы о богословии и о Домостроительстве Воплощения Сына Божия //

Творения. Кн. 1. Богословские и    аскетические трактаты.    - М.: «Мартис», 1993.

9.    Николай Кавасила. Христос, Церковь, Богородица. -    М.: Издательство храма    святой мученицы

Татианы, 2002

10.    Писания мужей апостольских. - М.: Издательский совет РПЦ, 2003.

11.    Ранние отцы Церкви. Антология. - Брюссель., 1988.

Посібники

12.    БальтазарХ. У. Целое во фрагменте. - М., 2001.

13.    Болотов В. В., проф. Лекцій по исторіи Древней Церкви: в 4 т. - 1-е изд. - СПб., 1910. - Т.2

14.    Давыденков О., свящ. Традиционная христология нехалкидонитов. - М., 1998.

15.    Епифанович С. Л. Преп. Максим Исповедник и византийское богословие. - М., 1996.

16.    Киприан (Керн), архим. Золотой век святоотеческой письмености. - М., 1995.

17.    Лосский В. Н. Очерк мистического богословия Восточной Церкви: Догматическое богословие. - К., 2004.

18.    Лурье В. М. История византийской философии. - СПб.: «Axioma», 2006.

19.    Мейендорф И., прот. Введение в святоотеческое богословие. - Вильнюс-Москва: «Весть», 1985.

20.    Морозова Д. Покажи мені людину. Антропологія Антіохійської школи та її спадщина у Київській традиції. - К.: «Дух і Літера», 2021.

21.    Попов И. В. Труды по патрологии/ // Том II. Личность и учение блаженного Августина. - М.: СвятоТроицкая Сергиева Лавра, 2005 г.

22.    Сагарда Н. И, проф. Лекции по патрологии I-IV века. - М.: Издательский совет РПЦ, 2004.

23.    Скурат К. Е. Сотериология святого Иринея Лионского // Богсловские труды. Сборник шестой. М., 1971.

24.    Спасский А. История догматических движений в эпоху Вселенских Соборов. - Сергиев Посад, 1914.

25.    Фаррар Ф. В. Жизнь и труды святых отцов и учителей Церкви: в 2 т. - М.: «Изд. Сретенского монастыря», 2001. - Т.1.

26.    Филарет (Гумилевский), архиеп. Историческое учение об отцах Церкви: в 2 т. - СПб. 1882. - Т.1.

27.    Флоровский Г., прот. Догмат и история. М., 1998.

28.    Шмеман А., прот. Введение в святоотеческое богословие. - Париж, 1950.

29.    ЯнарасХ. Вера Церкви. Введение в православное богословие. - Париж: «YMCA-Press», 1967.

30.    Ante-Nicene Fathers // in 10 voll. - Grand Rapids, Michigan. 1984.

31.    Behr J. The Way to Nicaea. - N. Y., Crestwood: «St. Vladimir’s Seminary Press», 2001.

32.    Chadwick H. Philosophical Tradition and the Self. - N. Y., 1999.

33.    Pelican J. The Christian Tradition: A History of the Development of Doctrine // in 5 voll. - Chicago: «The University of Chicago Press», 1971.

34.    Shedd, William G. T. A History of Christian Doctrine // in 2 voll. - N. Y.: Charles Scribner, 124 Grand Street, 1863.

35.    Staniloae D. Theology and the Church. - N. Y., Crestwood: «St. Vladimir’s Seminary Press», 1980.

36.    Tillich P. A History of Christian Thougth. - N. Y: «A Touchstone Book», 1972.

Теги