ОКІО Святоотцівське богослів’я
Обсяг: 7 кредитів ЄКТС Семестр: І- IV, Рік: 2021-2022 Дні, Час, Місце: згідно розкладу
Ім’я Священик Ростислав Воробій, к. н. з богосл.
Контакти |
e-mail: тел.: rostyslav.vorobii@gmail.com |
Робоче місце |
Кафедра Богослів’я (вул.Трьохсвятительська,8) |
Години |
За попередньою домовленістю |
консультацій |
|
Цей курс покликаний сформувати в аспірантів сучасний науковий світогляд та систему спеціальних знань у сфері віровчительних істин Христової Церкви, а також виявити причини та умови їх дефінітивного формування, набути професійних умінь та навичок в науково-дослідницькій роботі з християнським писемним спадком з урахуванням його релігійно-філософських, лінгвістичних, культурологічних, геополітичних та інших особливостей.
У результаті вивчення навчальної дисципліни аспіранти будуть:
- аналізувати з філософських позицій основні аспекти і проблематику досягнення у галузі богослов’я та розуміти значення мультикультурного, міжрелігійного та міжконфесійного контексту в науковій діяльності філософії науки;
- комплексно розуміти бачення розвитку святоотцівської писемності в контексті історико-геополітичних умов її створення, розвитку богословської думки у різних епохах життя християнства;
- знати ґенезу та фундаментальні догматичні відмінності у богослов’ї різних конфесій в контексті віроповчальних засад і доктринальних положень православного богослов’я та провідні тенденції сучасної християнської богословської думки;
- знати характерні ознаки системи християнського православного богослов’я, специфіку й закономірності розвитку сучасного світового та вітчизняного богословського дискурсу та вміти представляти Православну Церкву у міжрелігійному, міжхристиянському, міжправославному, світському і медійному середовищі.
Після успішного закінчення курсу аспіранти будуть здатні:
- дотримуватися етичних норм та професійної етики при проведенні наукових досліджень, презентації їх результатів, а також дотримуватися загальнолюдських цінностей та ставитися із повагою до національних та культурних традицій;
- до пошуку, обробки і критичного аналізу інформації з різних джерел у процесі досягнення наукових цілей та формувати на їхньому тлі власну дослідницьку позицію;
- до цілісного світосприйняття, вміння об’єднувати і знаходити компроміси між різними точками зору та принципами розуміння буття, людини, її свідомості і основ людської культури, аналізувати
специфіку, історію та сучасне тлумачення актуальних питань системного та святоотцівського богослов’я;
- характеризувати основні богословські процеси й події та їх взаємозв’язок, інтерпретувати сучасні дискусійні теми співіснування різних конфесій в умовах глобалізації та міжкультурного діалогу;
- здійснювати наукове опрацювання і дослідження творів святооцівської спадщини та іншої церковної писемності, розробляти на цій основі концептуальні засади конкретних наукових досліджень та сформувати навички практичного поєднання засвоєних основ християнського віровчення з текстом Священного Писання.
Форми і методи навчання Курс буде викладений у формі лекцій (60 год.) та практичних занять (30 год.), організації самостійної роботи аспірантів в бібліотеках та комп’ютерних мережах (90 год.). Викладач використовуватиме проблемні та інтерактивні методи навчання, консультації, метод проблемного викладання з використанням елементів пояснювально-ілюстративного та частково-пошукового (евристичного) методів; метод навчальної дискусії; метод кейс-стаді; методи моделювання, дослідницький та інші методи.
Обсяг |
Тема |
Частини (семестри) |
70 |
Ранньоцерковна писемність, апологети, період зрілої патристики |
Частина І (І-ІІ семестр) |
70 |
«Золотий вік» святоотцівської писемності та розвитку богословської думки |
|
70 |
Святоотцівська писемність IX-XV стт. |
Частина ІІ (ІІІ-М семестр) |
Підсумкова оцінка курсу буде обчислюватися з використанням таких складових: Частина І
Бали |
Результат навчання, що оцінюється |
20 |
Виконання завдань, усна доповідь, постановка проблемних питань, відповіді (виступи) на аудиторних заняттях, експрес-опитування |
20 |
Доповіді-презентації на теми: «Устрій церковної ієрархії в посланнях свщмч. Ігнатія Богоносця. Права й обов’язки» «Мучеництво Полікарпа» як перший агіографічний твір |
10 |
Заняття-конференція «Ранньохристиянські пам’ятки святоотцівської писемності» |
10 |
Дискусія «Гностицизм і Церква» |
40 |
Екзамен |
100 |
Разом |
Частина ІІ Бали |
Результат навчання, що оцінюється |
20 |
Виконання завдань, усна доповідь, постановка проблемних питань, відповіді (виступи) на аудиторних заняттях, експрес-опитування |
10 |
Проєкт-презентація «Представники золотої доби святоотцівської писемності» |
20 |
Доповідь за темами: «Аналіз богословських поглядів Аполінарія Лаодикійського» «V Вселенський Собор і Оріген» |
10 |
Індивідуально-дослідне завдання «Богословський діалог між кафоличною Православною Церквою та орієнтальними церквами» |
40 |
Екзамен |
100 |
Разом |
Відвідування та / або участь є важливим компонентом вашого курсу. Проте, якщо Ви бажаєте навчатися дистанційно - можна узгодити графік навчання на основі навчальної платформи Google-клас, Google-meet, Zoom, тощо.
Дедлайн. Крайньою межею здачі завдань є три дні до заліку/іспиту. Після цієї дати завдання не приймаються.
Переоцінка завдань можлива протягом тижня після отримання оцінки на основі заяви на ім'я завідувача кафедри у письмовій формі. Після отримання заяви, завідувач кафедри протягом тижня створить комісію з переоцінки, яка після проведення аналізу роботи аспіранта повідомить його про своє рішення.
Перескладання роботи аспіранта можливе протягом тижня після отримання оцінки на основі заяви у письмовій формі.
Академічна доброчесність та плагіат. Якщо ви 1) використовуєте чужі фрази, абзаци чи ідеї своїми словами іншої людини і 2) не вкажете посилання, то ви зробили плагіат певної людини. Є два способи переконатися, що ви не плагіюєте: 1) презентувати власні ідеї та 2) коли ви представляєте чужі ідеї чи фрази, надаючи посилання. Плагіат - серйозна проблема в сучасного світу, тому я активно перевірятиму вашу роботу, щоб переконатися, що ви не запозичували текст та чужі ідеї. Якщо буде виявлено, що ви зробили плагіат у завданні, воно не буде зараховане, а це буде повідомлятися декану та куратору. При виконанні спільних завдань потрібно зазначати внесок кожного учасника.
Мобільні пристрої на заняттях використовуються тільки з дозволу викладача. Використання під час занять мобільних пристроїв з позанавчальною метою карається попередженням чи видаленням аспіранта з аудиторії.
Поведінка в аудиторії. Перед початком та після завершення аудиторних занять читаються, відповідно, молитви «Царю Небесний...» та «Достойно є...» (чи передбачені уставом тропарі та задостойники 12-тих свят).
Основні джерела
1. Афанасий Великий, свт. Избранные творения. - М., 2006.
2. Ириней Лионский, свт. Против ересей. Доказательство апостольской проповеди. - СПб.: «Издательство Олега Абышко», 2008.
3. Иларион (Алфеев), иером. Восточные отцы и учители Церкви IV века: в 3 т. - М.: «Издательство МФТИ», 1999. - Т. 2.
4. Иларион (Алфеев), иером. Восточные отцы и учители Церкви V века: в 2 т. - М.: «Издательство МФТИ», 2000. - Т. 2.
5. Иоанн Дамаскин, прп. Точное изложение православной веры. - М., 2004.
6. Иустин Философ и мученик, св. Творения // Библиотека отцов и учителей церкви. - М., 1995. - Т. 1.
7. Киприан Карфагенский, свщмч. Творения // Библиотека отцевъ и учителей Церкви Западныхъ: В 2 т.
- К.: Изд. КДА. 1891, - Книга 2.
8. Максим Исповедник, прп. Главы о богословии и о Домостроительстве Воплощения Сына Божия //
Творения. Кн. 1. Богословские и аскетические трактаты. - М.: «Мартис», 1993.
9. Николай Кавасила. Христос, Церковь, Богородица. - М.: Издательство храма святой мученицы
Татианы, 2002
10. Писания мужей апостольских. - М.: Издательский совет РПЦ, 2003.
11. Ранние отцы Церкви. Антология. - Брюссель., 1988.
Посібники
12. БальтазарХ. У. Целое во фрагменте. - М., 2001.
13. Болотов В. В., проф. Лекцій по исторіи Древней Церкви: в 4 т. - 1-е изд. - СПб., 1910. - Т.2
14. Давыденков О., свящ. Традиционная христология нехалкидонитов. - М., 1998.
15. Епифанович С. Л. Преп. Максим Исповедник и византийское богословие. - М., 1996.
16. Киприан (Керн), архим. Золотой век святоотеческой письмености. - М., 1995.
17. Лосский В. Н. Очерк мистического богословия Восточной Церкви: Догматическое богословие. - К., 2004.
18. Лурье В. М. История византийской философии. - СПб.: «Axioma», 2006.
19. Мейендорф И., прот. Введение в святоотеческое богословие. - Вильнюс-Москва: «Весть», 1985.
20. Морозова Д. Покажи мені людину. Антропологія Антіохійської школи та її спадщина у Київській традиції. - К.: «Дух і Літера», 2021.
21. Попов И. В. Труды по патрологии/ // Том II. Личность и учение блаженного Августина. - М.: СвятоТроицкая Сергиева Лавра, 2005 г.
22. Сагарда Н. И, проф. Лекции по патрологии I-IV века. - М.: Издательский совет РПЦ, 2004.
23. Скурат К. Е. Сотериология святого Иринея Лионского // Богсловские труды. Сборник шестой. М., 1971.
24. Спасский А. История догматических движений в эпоху Вселенских Соборов. - Сергиев Посад, 1914.
25. Фаррар Ф. В. Жизнь и труды святых отцов и учителей Церкви: в 2 т. - М.: «Изд. Сретенского монастыря», 2001. - Т.1.
26. Филарет (Гумилевский), архиеп. Историческое учение об отцах Церкви: в 2 т. - СПб. 1882. - Т.1.
27. Флоровский Г., прот. Догмат и история. М., 1998.
28. Шмеман А., прот. Введение в святоотеческое богословие. - Париж, 1950.
29. ЯнарасХ. Вера Церкви. Введение в православное богословие. - Париж: «YMCA-Press», 1967.
30. Ante-Nicene Fathers // in 10 voll. - Grand Rapids, Michigan. 1984.
31. Behr J. The Way to Nicaea. - N. Y., Crestwood: «St. Vladimir’s Seminary Press», 2001.
32. Chadwick H. Philosophical Tradition and the Self. - N. Y., 1999.
33. Pelican J. The Christian Tradition: A History of the Development of Doctrine // in 5 voll. - Chicago: «The University of Chicago Press», 1971.
34. Shedd, William G. T. A History of Christian Doctrine // in 2 voll. - N. Y.: Charles Scribner, 124 Grand Street, 1863.
35. Staniloae D. Theology and the Church. - N. Y., Crestwood: «St. Vladimir’s Seminary Press», 1980.
36. Tillich P. A History of Christian Thougth. - N. Y: «A Touchstone Book», 1972.