ВД2 Українська богословська спадщина
Обсяг: 3 кредити ЄКТС Семестр: І-ІІ, Рік: 2021-2022 Дні, Час, Місце: згідно розкладу
Інформація про викладача Ім’я Протоієрей Віталій Володимирович Клос
Контакти |
тел.: 0663507129 e-mail: vita1108@ukr.net |
Робоче місце |
Кафедра церковно-практичних дисциплін (вул.Трьохсвятительська,8) |
Години |
Щосереди: 11:50-13:00 |
консультацій |
|
Опис курсу |
Цей курс призначений для дослідження та вивчення аспірантами української богословської спадщини та цілісного уявлення про розвиток освіти й формування оригінальних богословських праць від стародавніх часів до наших днів, як важливого чинника проповідницьких і комунікаційних орієнтацій особи та її морально-поведінкових нормативів, а також показати історичне значення богословської спадщини в житті християнина в контексті системних зв’язків з наукою, культурою, суспільними інституціями.
У результаті вивчення навчальної дисципліни аспіранти будуть:
- характеризувати основні етапи історії української богословської спадщини;
- знати богословські праці визначних постатей українського минулого для чіткого і недвозначного формулювання власних обґрунтованих висновків, а також діалогу з фахівцями і нефахівцями галузі, зокрема у викладацькій практиці;
- володіти і застосовувати різні загальні та спеціальній методи дослідження української богословської спадщини.
Після успішного закінчення курсу аспіранти будуть здатні:
- використовувати отримані знання, уміння й навички для власного особистісного зростання та ефективного лідерського служіння;
- проєктувати, планувати і проводити власні богословські дослідження;
- до науково обґрунтованої інтерпретації богословських поглядів різних авторів та порівняльної їх характеристики;
- обстоювати власну точку зору на дискусійні проблеми з історії української богословської спадщини;
- аналізувати й узагальнювати фактологічний матеріал;
- працювати з науковою літературою та джерелами з історії української богословської спадщини.
Курс буде викладений у формі лекцій (30 год.) та практичних занять (30 год.), організації самостійної роботи студентів в бібліотеках та комп’ютерних мережах (30 год.). Викладач використовуватиме проблемні та інтерактивні методи навчання, консультації, метод проблемного викладання з використанням елементів пояснювально-ілюстративного та частково-пошукового (евристичного) методів; метод навчальної дискусії; метод кейс-стаді; методи моделювання, дослідницький та інші методи.
Обсяг |
Тема |
Частини (семестри) |
45 |
Історія української богословської думки (Х - XVIст.) |
Частина І (ІІ семестр) |
45 |
Українська богословська думка у XVII- XX ст. |
Підсумкова оцінка курсу буде обчислюватися з використанням таких складових:
Бали |
Результат навчання, що оцінюється |
10 |
Відповіді та доповнення на практичних заняттях |
10 |
Мультимедійна презентація (за одним з українських богословських творів) |
10 |
Створити схему: «Оригінальні українські богословські праці (століття, період)» |
10 |
Заняття-конференція: «Богословська спадщина київської академії» |
10 |
Наукове дослідження: «Канонізовані «автори» українських богословських праць: дні їх вшанування» |
10 |
Тестовий контроль знань |
40 |
Екзамен |
100 |
Разом |
Відвідування та / або участь є важливим компонентом вашого курсу. Проте, якщо Ви бажаєте навчатися дистанційно - можна узгодити графік навчання на основі навчальної платформи Google-клас, Zoom, Google meet, тощо.
Дедлайн. Крайньою межею здачі завдань є три дні до заліку/іспиту. Після цієї дати завдання не приймаються.
Переоцінка завдань можлива протягом тижня після отримання оцінки на основі заяви на ім'я завідувача кафедри у письмовій формі. Після отримання заяви, завідувач кафедри протягом тижня створить комісію з переоцінки, яка після проведення аналізу роботи студента повідомить його про своє рішення.
Перескладання роботи студентів можлива протягом тижня після отримання оцінки на основі заяви у письмовій формі.
Академічна доброчесність та плагіат. Якщо ви 1) використовуєте чужі фрази, абзаци чи ідеї своїми словами іншої людини і 2) не вкажете посилання, то ви зробили плагіат певної людини. Є два способи переконатися, що ви не плагіюєте: 1) презентувати власні ідеї та 2) коли ви представляєте чужі ідеї чи фрази, надаючи посилання. Плагіат - серйозна проблема в сучасного світу, тому я активно перевірятиму вашу роботу, щоб переконатися, що ви не запозичували текст та чужі ідеї. Якщо буде виявлено, що ви зробили плагіат у завданні, воно не буде зараховане, а це буде повідомлятися декану та куратору.При виконанні спільних завдань, потрібно зазначати внесок кожного учасника.
Мобільні пристрої на заняттях використовуються тільки з дозволу викладача. Використання під час занять мобільних пристроїв з позанавчальною метою карається попередженням чи видаленням студента з аудиторії.
Поведінка в аудиторії. Перед початком та після завершення аудиторних занять читаються, відповідно, молитви «Царю Небесний...» та «Достойно є...» (чи передбачені уставом тропарі та задостойники 12-тих свят).
1. Антонович В. Памятники русской старины. - К.: В университетской типографии, 1872. - Т. 8.
2. Асконченский В. Юевъ съ древнейшимъ его училищемъ академіею: В 2 ч. - К.: Въ университетской типографіи, 1856.
3. Боянівська М. Освіта і книгописання / Історія української культури. Том 2 (Українська культура XIII
— першої половини XVII століть). - К., 2001. - С. 123 - 131.
4. Брайчевский М. Утверждение христианства на Руси, —К., 1989.
5. Брайчевський М. Ю. Походження Русі.—К., 1968.
6. Булашев Г. Преосвященний Ириней Фальковській, епископ Чигиринскій // Труды КДА. - К.: Типогр.
Г. Т. Корчакъ-Новицкаго, 1883. - № 10. - С. 208 - 219.
7. Військовий лист гетьмана Івана Петрижицького і всього Війська Запорозького із виявом згоди на з’єднання Лаврської Могилянської школи із Братською Богоявленською. 1632 року, 12 березня. Режим доступу: http://litopys.org.ua/suspil/sus62.htm
8. Власовський І. Нарис історії Української Православної Церкви: В 4 т. - К.: Вид. УПЦ Київського Патріархату, 1998.
9. Грушевський М. Історія України-Руси: В 11-ти т. - К., 1991-1998. - 12 кн.
10. Донцов Д. Історія розвитку української державної ідеї. — К., 1991.
11. Євгеній (Болховітінов), митр. Словарь исторический о бывших в России писателях духовнаго чина Грекороссийской церкви. - Изд. 2. - К., 1827. - Т. 1. - С. 208 - 210.
12. Западно-русские православные церковные братства // КЕВ. - 1870. - № 11. - С. 347-361.
13. Заремба С. Вчений - просвітитель Іван Фальковський // Київська Старовина. - К., 1992. - № 3. - С. 47 - 52.
14. Іларіон (Огієнко), митр. Українська Церква: Нарис із історії Української православної церкви / Додаток : Слово про Закон і Благодать: У 2 т.: Т. 1 - 2. - Вінніпег, 1982.
15. Іларіон (Огієнко), митр. Українське монашество / упоряд., авт. іст.-біогр. нарису та коментарів
М. С. Тимошик. - К.: Наша культура і наука, 2002. - 396 с., іл. (Видавничий проект Фундації імені митрополита Іларіона (Огієнка) «Запізніле вороття». Серія 1: «Рукописна спадщина»). - С. 175,
176.
16. Іларіон (Огієнко), митр. Фортеця Православія на Волині свята Почаївська Лавра. Церковно-історична монографія. - Вінніпег: Накладом Видавничої Комісії при Товаристві «Волинь», 1961. -С. 31.
17. Ісаєвич Я. Д. Братства та їх роль в розвитку української культури ХVІ-ХVШ ст. — К., 1966.
18. Касьянов Г. Українська інтелігенція на рубежі ХІХ-ХХ ст. Соціально-політичний портрет. — К., 1993.
19. Києво-Могилянська Академія в іменах XVII - XVIII ст. : Енциклопедичне видання / Упоряд. З. І. Хижняк; За ред. В. С. Брюховецького. - К.: Вид. дім “КМ Академія”, 2001. - С. 372.
20. Клос В., прот. Рукописна праця ієромонаха Євсевія (Ільїнського) про першого митрополита Київського Михаїла (за матеріалами фонду № 304 Інституту рукопису НБУВ) // Труди Київської Духовної Академії: матеріали Всеукраїнської наукової богословсько-історичної конференції,
присвяченої 1150-літтю утворення Київської Митрополії та хрещення Руси за часів князя Аскольда.
- К.: Вид. Української Православної Церкви Київського Патріархату, 20І2. - № 9. - С. 27 - 37
21. Косов Сильвест, митр. Патерик: Пам’ятки української православної богословської думки XVII ст. / Упорядкування (вступ, коментар, переклад з польської) протоієрей Юрій Мицик, доктор історичних наук, професор. - К., 2007. - Т. 2. - 158 с.
22. Кудрявцев П. Освітні мандрівки вихованців Київської академії за кордон у XVIII ст. // Київські збірники історії й археології, побуту й мистецтва, видає академічна комісія історії Києва / Під ред. акад. М. Грушевського: Всеукраїнська Академія Наук. - К., 1930. - Зб. 1. - С. 286-294
23. Миропольский С. Очерк истории церковно-приходской школы от первого ее возникновения на Руси до настоящего времени. - СПб., 1895. - Вып. 3.
24. Мицик Ю, прот. За віру православну! - Вид. 2-е, доп. і перероб. - К. : Видав. Дім «Слово», 2009. -416 с.
25. Очеркъ исторіи литературы и церкви Западно-Русской за XVI - XVIII стол. // КЕВ. - 1877. - № 5. -С. 141;
26. Петров Н. И. Списки студентов и профессоров Киевской Академии с 1736 - 7 по 1757 - 8 год // Сборник к 300-летнему юбилею Киевской Духовной Академии (1615 - 1915). - Вип. 1. - К. : Тип. Акц. О-ва “Петр Барский в Киеве”, Крещатик, № 40, 1917. - С. 61 - 78.
27. Петровъ Н. Кіевская Академия во второй половине XVII в. // Труды КДА. - К., 1895. - № 8. - С. 618
- 619.
28. Рожко В. Є. Нарис історії Української Православної Церкви на Волині. - Луцьк, 2001. - С. 158 - 160.
29. Січинський В. Чужинці про Україну: Вибір з описів подорожей по Україні та інших писань чужинців про Україну за десять століть. - Львів: Видавнича кооператива «Червона калина», 1938.
30. Скворцов И., прот. Хроника жизни Преосв. Иринея Фальковскаго, составленная по его рукописямъ // Киевские Епархиальные Ведомости. - К., 1861. - № 10. - С. 305 - 321.
31. Софонович Феодосій. Хроніка з Літописців Стародавніх / АН України, Археографічна комісія, Ін-т української археографії, Ін-т історії України. Підгот. тексту Ю. А. Мицика, В. М. Кравченка. - К.: Наукова думка, 1992. - С. 226.
32. Титов Х. прот., проф. Стара вища освіта в Київській Україні XVI - поч. XIX в. - К. : З друкарні Української Академії Наук, 1924.
33. Харламповичъ К. Западнорусскія православныя школы XVI и начала XVII века, отношеніе ихъ къ инославнымъ, религіозное обученіе въ них и заслуги ихъ въ деле защитыправославной веры и церкви. - Казань: Типо-литографія Императорскаго Университета, 1898.
34. ХижнякЗ. И. Киево-Могилянская академия. —К., 1988.
35. Швець І., прот. Архімандрит Іоанікій Галятовський та його проповідницько-гомілетична спадщина. -К., 1997. - С. 28. - 134 с. + дод.
36. Шевченко В. Діяльність Острозької академії в контексті релігійних уподобань її фундатора та полемічної творчості Г. Смотрицького і В. Суразького // Православ’я в Україні: Збірник матеріалів Ш Всеукраїнської наукової конференції [у 2 ч.] / [під ред. митр. Переяслав-Хмельницького і Білоцерківського Епіфанія (Думенка) та прот. Віталія Клоса]. - К.: [Київська православна богословська академія], 2013. - Ч. 1. - С. 414 - 443.