Українська богословська спадщина

ВД2 Українська богословська спадщина

Обсяг: 3 кредити ЄКТС Семестр: І-ІІ, Рік: 2021-2022 Дні, Час, Місце: згідно розкладу

Інформація про викладача Ім’я    Протоієрей    Віталій    Володимирович    Клос

Контакти

тел.: 0663507129 e-mail: vita1108@ukr.net

Робоче місце

Кафедра церковно-практичних дисциплін (вул.Трьохсвятительська,8)

Години

Щосереди: 11:50-13:00

консультацій

 

Опис курсу

Цей курс призначений для дослідження та вивчення аспірантами української богословської спадщини та цілісного уявлення про розвиток освіти й формування оригінальних богословських праць від стародавніх часів до наших днів, як важливого чинника проповідницьких і комунікаційних орієнтацій особи та її морально-поведінкових нормативів, а також показати історичне значення богословської спадщини в житті християнина в контексті системних зв’язків з наукою, культурою, суспільними інституціями.

У результаті вивчення навчальної дисципліни аспіранти будуть:

-    характеризувати основні етапи історії української богословської спадщини;

-    знати богословські праці визначних постатей українського минулого для чіткого і недвозначного формулювання власних обґрунтованих висновків, а також діалогу з фахівцями і нефахівцями галузі, зокрема у викладацькій практиці;

-    володіти і застосовувати різні загальні та спеціальній методи дослідження української богословської спадщини.

Мета навчання

Після успішного закінчення курсу аспіранти будуть здатні:

-    використовувати отримані знання, уміння й навички для власного особистісного зростання та ефективного лідерського служіння;

-    проєктувати, планувати і проводити власні богословські дослідження;

-    до науково обґрунтованої інтерпретації богословських поглядів різних авторів та порівняльної їх характеристики;

-    обстоювати власну точку зору на дискусійні проблеми з історії української богословської спадщини;

-    аналізувати й узагальнювати фактологічний матеріал;

-    працювати з науковою літературою та джерелами з історії української богословської спадщини.

Форми і методи навчання

Курс буде викладений у формі лекцій (30 год.) та практичних занять (30 год.), організації самостійної роботи студентів в бібліотеках та комп’ютерних мережах (30 год.). Викладач використовуватиме проблемні та інтерактивні методи навчання, консультації, метод проблемного викладання з використанням елементів пояснювально-ілюстративного та частково-пошукового (евристичного) методів; метод навчальної дискусії; метод кейс-стаді; методи моделювання, дослідницький та інші методи.

Організація навчання

Обсяг

Тема

Частини (семестри)

45

Історія української богословської думки (Х - XVIст.)

Частина І (ІІ семестр)

45

Українська богословська думка у XVII- XX ст.

Оцінка

Підсумкова оцінка курсу буде обчислюватися з використанням таких складових:

Бали

Результат навчання, що оцінюється

10

Відповіді та доповнення на практичних заняттях

10

Мультимедійна презентація (за одним з українських богословських творів)

10

Створити схему: «Оригінальні українські богословські праці (століття, період)»

10

Заняття-конференція: «Богословська спадщина київської академії»

10

Наукове дослідження: «Канонізовані «автори» українських богословських праць: дні їх вшанування»

10

Тестовий контроль знань

40

Екзамен

100

Разом

Політика курсу

Відвідування та / або участь є важливим компонентом вашого курсу. Проте, якщо Ви бажаєте навчатися дистанційно - можна узгодити графік навчання на основі навчальної платформи Google-клас, Zoom, Google meet, тощо.

Дедлайн. Крайньою межею здачі завдань є три дні до заліку/іспиту. Після цієї дати завдання не приймаються.

Переоцінка завдань можлива протягом тижня після отримання оцінки на основі заяви на ім'я завідувача кафедри у письмовій формі. Після отримання заяви, завідувач кафедри протягом тижня створить комісію з переоцінки, яка після проведення аналізу роботи студента повідомить його про своє рішення.

Перескладання роботи студентів можлива протягом тижня після отримання оцінки на основі заяви у письмовій формі.

Академічна доброчесність та плагіат. Якщо ви 1) використовуєте чужі фрази, абзаци чи ідеї своїми словами іншої людини і 2) не вкажете посилання, то ви зробили плагіат певної людини. Є два способи переконатися, що ви не плагіюєте: 1) презентувати власні ідеї та 2) коли ви представляєте чужі ідеї чи фрази, надаючи посилання. Плагіат - серйозна проблема в сучасного світу, тому я активно перевірятиму вашу роботу, щоб переконатися, що ви не запозичували текст та чужі ідеї. Якщо буде виявлено, що ви зробили плагіат у завданні, воно не буде зараховане, а це буде повідомлятися декану та куратору.При виконанні спільних завдань, потрібно зазначати внесок кожного учасника.

Мобільні пристрої на заняттях використовуються тільки з дозволу викладача. Використання під час занять мобільних пристроїв з позанавчальною метою карається попередженням чи видаленням студента з аудиторії.

Поведінка в аудиторії. Перед початком та після завершення аудиторних занять читаються, відповідно, молитви «Царю Небесний...» та «Достойно є...» (чи передбачені уставом тропарі та задостойники 12-тих свят).

Інформаційні ресурси

1.    Антонович В. Памятники русской старины. - К.: В университетской типографии, 1872. - Т. 8.

2.    Асконченский В. Юевъ съ древнейшимъ его училищемъ академіею: В 2 ч. - К.: Въ университетской типографіи, 1856.

3.    Боянівська М. Освіта і книгописання / Історія української культури. Том 2 (Українська культура XIII

— першої половини XVII століть). - К., 2001. - С. 123 - 131.

4.    Брайчевский М. Утверждение христианства на Руси, —К., 1989.

5.    Брайчевський М. Ю. Походження Русі.—К., 1968.

6.    Булашев Г. Преосвященний Ириней Фальковській, епископ Чигиринскій // Труды КДА. - К.: Типогр.

Г. Т. Корчакъ-Новицкаго, 1883. - № 10. - С. 208 - 219.

7.    Військовий лист гетьмана Івана Петрижицького і всього Війська Запорозького із виявом згоди на з’єднання Лаврської Могилянської школи із Братською Богоявленською. 1632 року, 12 березня. Режим доступу: http://litopys.org.ua/suspil/sus62.htm

8.    Власовський І. Нарис історії Української Православної Церкви: В 4 т. - К.: Вид. УПЦ Київського Патріархату, 1998.

9.    Грушевський М. Історія України-Руси: В 11-ти т. - К., 1991-1998. - 12 кн.

10.    Донцов Д. Історія розвитку української державної ідеї. — К., 1991.

11.    Євгеній (Болховітінов), митр. Словарь исторический о бывших в России писателях духовнаго чина Грекороссийской церкви. - Изд. 2. - К., 1827. - Т. 1. - С. 208 - 210.

12.    Западно-русские православные церковные братства // КЕВ. - 1870. - № 11. - С. 347-361.

13.    Заремба С. Вчений - просвітитель Іван Фальковський // Київська Старовина. - К., 1992. - № 3. - С. 47 - 52.

14.    Іларіон (Огієнко), митр. Українська Церква: Нарис із історії Української православної церкви / Додаток : Слово про Закон і Благодать: У 2 т.: Т. 1 - 2. - Вінніпег, 1982.

15.    Іларіон (Огієнко), митр. Українське монашество / упоряд., авт. іст.-біогр. нарису та коментарів

М. С. Тимошик. - К.: Наша культура і наука, 2002. - 396 с., іл. (Видавничий проект Фундації імені митрополита Іларіона (Огієнка) «Запізніле вороття». Серія 1: «Рукописна спадщина»). - С. 175,

176.

16.    Іларіон (Огієнко), митр. Фортеця Православія на Волині свята Почаївська Лавра. Церковно-історична монографія. - Вінніпег: Накладом Видавничої Комісії при Товаристві «Волинь», 1961. -С. 31.

17.    Ісаєвич Я. Д. Братства та їх роль в розвитку української культури ХVІ-ХVШ ст. — К., 1966.

18.    Касьянов Г. Українська інтелігенція на рубежі ХІХ-ХХ ст. Соціально-політичний портрет. — К., 1993.

19.    Києво-Могилянська Академія в іменах XVII - XVIII ст. : Енциклопедичне видання / Упоряд. З. І. Хижняк; За ред. В. С. Брюховецького. - К.: Вид. дім “КМ Академія”, 2001. - С. 372.

20.    Клос В., прот. Рукописна праця ієромонаха Євсевія (Ільїнського) про першого митрополита Київського Михаїла (за матеріалами фонду № 304 Інституту рукопису НБУВ) // Труди Київської Духовної Академії: матеріали Всеукраїнської наукової богословсько-історичної конференції,

присвяченої 1150-літтю утворення Київської Митрополії та хрещення Руси за часів князя Аскольда.

-    К.: Вид. Української Православної Церкви Київського Патріархату, 20І2. - № 9. - С. 27 - 37

21.    Косов Сильвест, митр. Патерик: Пам’ятки української православної богословської думки XVII ст. / Упорядкування (вступ, коментар, переклад з польської) протоієрей Юрій Мицик, доктор історичних наук, професор. - К., 2007. - Т. 2. - 158 с.

22.    Кудрявцев П. Освітні мандрівки вихованців Київської академії за кордон у XVIII ст. // Київські збірники історії й археології, побуту й мистецтва, видає академічна комісія історії Києва / Під ред. акад. М. Грушевського: Всеукраїнська Академія Наук. - К., 1930. - Зб. 1. - С. 286-294

23.    Миропольский С. Очерк истории церковно-приходской школы от первого ее возникновения на Руси до настоящего времени. - СПб., 1895. - Вып. 3.

24.    Мицик Ю, прот. За віру православну! - Вид. 2-е, доп. і перероб. - К. : Видав. Дім «Слово», 2009. -416 с.

25.    Очеркъ исторіи литературы и церкви Западно-Русской за XVI - XVIII стол. // КЕВ. - 1877. - № 5. -С. 141;

26.    Петров Н. И. Списки студентов и профессоров Киевской Академии с 1736 - 7 по 1757 - 8 год // Сборник к 300-летнему юбилею Киевской Духовной Академии (1615 - 1915). - Вип. 1. - К. : Тип. Акц. О-ва “Петр Барский в Киеве”, Крещатик, № 40, 1917. - С. 61 - 78.

27.    Петровъ Н. Кіевская Академия во второй половине XVII в. // Труды КДА. - К., 1895. - № 8. - С. 618

-    619.

28.    Рожко В. Є. Нарис історії Української Православної Церкви на Волині. - Луцьк, 2001. - С. 158 - 160.

29.    Січинський В. Чужинці про Україну: Вибір з описів подорожей по Україні та інших писань чужинців про Україну за десять століть. - Львів: Видавнича кооператива «Червона калина», 1938.

30.    Скворцов И., прот. Хроника жизни Преосв. Иринея Фальковскаго, составленная по его рукописямъ // Киевские Епархиальные Ведомости. - К., 1861. - № 10. - С. 305 - 321.

31.    Софонович Феодосій. Хроніка з Літописців Стародавніх / АН України, Археографічна комісія, Ін-т української археографії, Ін-т історії України. Підгот. тексту Ю. А. Мицика, В. М. Кравченка. - К.: Наукова думка, 1992. - С. 226.

32.    Титов Х. прот., проф. Стара вища освіта в Київській Україні XVI - поч. XIX в. - К. : З друкарні Української Академії Наук, 1924.

33.    Харламповичъ К. Западнорусскія православныя школы XVI и начала XVII века, отношеніе ихъ къ инославнымъ, религіозное обученіе въ них и заслуги ихъ въ деле защитыправославной веры и церкви. - Казань: Типо-литографія Императорскаго Университета, 1898.

34.    ХижнякЗ. И. Киево-Могилянская академия. —К., 1988.

35.    Швець І., прот. Архімандрит Іоанікій Галятовський та його проповідницько-гомілетична спадщина. -К., 1997. - С. 28. - 134 с. + дод.

36.    Шевченко В. Діяльність Острозької академії в контексті релігійних уподобань її фундатора та полемічної творчості Г. Смотрицького і В. Суразького // Православ’я в Україні: Збірник матеріалів Ш Всеукраїнської наукової конференції [у 2 ч.] / [під ред. митр. Переяслав-Хмельницького і Білоцерківського Епіфанія (Думенка) та прот. Віталія Клоса]. - К.: [Київська православна богословська академія], 2013. - Ч. 1. - С. 414 - 443.

Теги