ВД12 Візантійська гімнографія
Обсяг: 3 кредити ЄКТС Семестр: IV, Рік: 2021-2022 Дні, Час, Місце: згідно розкладу
Ім’я професор Мстислав Сергійович Юрченко
Контакти |
e-mail: iurchenko_m1951@ukr.net |
Робоче місце |
Кафедра церковно-практичних дисциплін (вул.Трьохсвятительська,8) |
Години |
за домовленістю |
консультацій |
|
Опис курсу |
Цей курс призначений для висвітлення в історико-хронологічній послідовності особливостей становлення та розвитку візантійської гімнографія. Під час вивчення курсу аспіранти засвоять історичний розвиток візантійської гімнографії в контексті світової художньої культури, еволюцію жанрів і стилів та зможуть працювати з науковими першоджерелами та джерелами візантійської гімнографії.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студенти будуть:
- формувати чіткі уявлення про історичні періоди розвитку візантійської гімнографії, розвиток музично-виражальних засобів та форм;
- володіти термінологією музичного мистецтва, його понятійно-категоріальним апаратом;
- здійснювати фаховий аналіз джерел візантійської гімнографії;
- планувати і здійснювати дослідження у сфері культури та мистецтва; відшуковувати, обробляти та аналізувати необхідну інформацію; аргументувати висновки, презентувати і обговорювати результати досліджень.
Після успішного закінчення курсу студенти будуть здатні:
- використовувати широкий спектр міждисциплінарних зв’язків для забезпечення освітнього процесу в закладах освіти;
- застосовувати базові знання провідних музично-теоретичних систем та концепцій, історичних та культурологічних процесів розвитку музичного мистецтва в професійній діяльності;
- усвідомлювати процеси розвитку музичного мистецтва в історичному контексті у поєднанні з естетичними ідеями конкретного історичного періоду.
Курс буде викладений у формі лекцій (15 год.) та практичних занять (15 год.), організації самостійної роботи студентів в бібліотеках та комп’ютерних мережах (60 год.). Викладач використовуватиме проблемні та інтерактивні методи навчання, консультації, метод проблемного викладання з використанням елементів
пояснювально-ілюстративного та частково-пошукового (евристичного) методів; метод навчальної дискусії; метод кейс-стаді; методи моделювання, дослідницький та інші методи.
Обсяг |
Тема |
Частини (семестри) |
30 |
Особливості візантійської гімнографії і її значення для Православної Церкви Русі-України |
|
30 |
Ранньовізантійський період ІУ-УІІ ст: формування специфічних рис культури Візантії. Гімнографія ранньовізантійського періоду. Середньовічна гімнографія як об'єкт наукового вивчення |
Частина І (IV семестр) |
30 |
Літературні властивості давньогрецького та давньослов'янського гімнографічного твору. Візантійська гімнографічна спадщина і її вплив на українську Церкву |
|
Підсумкова оцінка курсу буде обчислюватися з використанням таких складових:
Бали |
Результат навчання, що оцінюється |
20 |
Робота під час лекції, ведення дискусій, дебатів, доповідь та доповнення на семінарських (практичних) заняттях |
20 |
Індивідуально-дослідне завдання «Канон мінейного циклу як жанр гімнографії Київської Русі, візантійський слід» |
15 |
Заняття-конференція «Давні рукописи та текстологічна характеристика гімнографічного твору» |
15 |
Дискусія «Історичні типи та музично-поетичний характер східнохристиянського співу» |
10 |
Доповідь «Мінея у корпусі гімнографічних збірок ХІ - ХІ11 ст.» |
30 |
Підсумковий контроль знань |
100 |
Разом |
Відвідування та / або участь є важливим компонентом вашого курсу. Проте, якщо Ви бажаєте навчатися дистанційно - можна узгодити графік навчання на основі навчальної платформи Google-клас, Zoom, тощо.
Дедлайн. Крайньою межею здачі завдань є три дні до заліку/іспиту. Після цієї дати завдання не приймаються.
Переоцінка завдань можлива протягом тижня після отримання оцінки на основі заяви на ім'я завідувача кафедри у письмовій формі. Після отримання заяви, завідувач кафедри протягом тижня створить комісію з переоцінки, яка після проведення аналізу роботи студента повідомить його про своє рішення.
Перескладання роботи студентів можлива протягом тижня після отримання оцінки на основі заяви у письмовій формі.
Академічна доброчесність та плагіат. Якщо ви 1) використовуєте чужі фрази, абзаци чи ідеї своїми словами іншої людини і 2) не вкажете посилання, то ви зробили плагіат певної людини. Є два способи переконатися, що ви не плагіюєте: 1) презентувати власні ідеї та 2) коли ви представляєте чужі ідеї чи фрази, надаючи посилання. Плагіат - серйозна проблема в сучасного світу, тому я активно перевірятиму вашу роботу, щоб переконатися, що ви не запозичували текст та чужі ідеї. Якщо буде виявлено, що ви зробили плагіат у завданні, воно не буде зараховане, а це буде повідомлятися декану та куратору.При виконанні спільних завдань, потрібно зазначати внесок кожного учасника.
Мобільні пристрої на заняттях використовуються тільки з дозволу викладача. Використання під час занять мобільних пристроїв з позанавчальною метою карається попередженням чи видаленням студента з аудиторії.
Поведінка в аудиторії. Перед початком та після завершення аудиторних занять читаються, відповідно, молитви «Царю Небесний...» та «Достойно є...» (чи передбачені уставом тропарі та задостойних 12-тих свят).
1. Арванитис И. Византийская нотация. Православная энциклопедия. Т. 8. М., 2004.
2. Бодак Я. А. Українська та зарубіжна музичні культури : метод. посібник-конспект / Я. А. Бодак, Л. М. Соловей. -Вінниця : Нова книга, 2011. -304с.
3. Герцман Е. В. Петербургский теоретикон. СПб., 1994.
4. Друскин М. История зарубежной музыки : учебник Вып. 4.Вторая половина XIX века / М. Друскин. -5-е изд. -Москва : Музыка, 1980. - 528с.
5. Епохи історії музики в окремих викладах : В 2 ч. Ч. 1. Гуманізм. Ренесанс / ред.-упоряд. Ю. Є. Семенов. -Одеса : Будівельник, 2003. -188 с.
6. Епохи історії музики в окремих викладах: В 2 ч. Ч. 2. Бароко, Класика, Романтика, Нова музика / ред.-упоряд.Ю. Є. Семенов. - Одеса : Будівельник, 2004. -240 с.
7. Історія західноєвропейської музики від найдавніших часів до XVII століття : навч. посібник / Я. Бодак, Я. Кеньо, З. Лельо, Б. Пиц. -Дрогобич : Коло, 2017. -280 с.
8. Конен В. История зарубежной музыки : учебник Вып. 3.
9. Левик Б. История зарубежной музыки : ученик Вып. 2. Втораяполовина XVIII века / Б. Левик. -4-е изд. -Москва : Музыка, 1980. -277 с.
10. Лингас А. Византийская империя. Церковное пение. Православная энциклопедия. Т.8. М., 2004.
11. Медриш I. Д. Світова музична література : підручник Випуск 1 / І. Д. Медриш. -Чернівці : Місто, 2018. -280 с.
12. Розеншильд К. История зарубежной музыки : учебник Вып. 1. До середины XVIII века / К. Розеншильд. -Изд. 3-е., доп. -Москва : Музыка,1993. -533с.
13. Тафт Р. Византийский церковный обряд. СПб., 2005.
14. Фількевич Г. М. Всесвітня історія музики : навч. посібник / Г. М. Фількевич ; М-во культури і туризму України, Київ. нац. ун-т театру, кіно і телебачення. -Київ : Стилос, 2016. -353 с.
15. Харнонкурт Н. Музика як мова звуків : наук.-популярне видання / Н.Харнонкурт. -Суми : Собор, 2002. -184 с.
16. Conomos D. Expérimental Polyphony, «According to the... Latins» in late Byzantine Psalmody. Early Music History. Vol. 2. London, 1982.
17. Raasted J. Intonation Formulas and Modal Signatures in Byzantine Musical
Manuscripts. Copenhagen, 1966.
18. Strunk O. The Byzantine Office at Hagia Sofia. Dumbarton Oaks Papers. Vol. 9. 1956.
19. Troelsgard Chr. Byzantine Neumes: A New Introduction to the Middle Byzantine
Musical Notation. Copenhagen, 2011.
20. Στάθης Γ. Οι αναγραμματισμοί και τα μαθήματα της βυζαντινής μελοποιίας. Αθήνα, 1994.
21. Χαλδαιάκης Α. Βυζαντινομουσικολόγικα. Τ. Α' Θεωρια. Αθήνα, 2014.
22. Χατζηγιακουμής Μ. Η Εκκλησιαστική Μουσική του Ελληνισμού μετά την Άλλωση (1453-1820). Αθήνα, 1999.